De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony 7R V op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Jan Lenting 30-12-2022

Een aanrader als je behoefte hebt aan veel megapixels.

Geschreven voor: Sony 7R V

Heb het product ruim een week kunnen testen. De camera ligt dankzij de grip goed in de hand. Het eerste wat op valt als je de camera naar wens wil instellen is het nieuwe menu. Een hele verbetering bij het oude menu wat ik ken van de Sony A7 III.

Ga je er mee fotograferen valt gelijk de elektronische zoeker op. Deze geeft een mooi helder scherp beeld. De beste waar ik tot dusver mee heb gewerkt. De Eye-AF werkt fantastisch. Ook als je het hoofd van de zijkant fotografeert. Is het oog even niet te zien wordt er scherp gesteld op het hooft of lichaam.

Ook de verbeterde stabilisatie werkt heel goed. Heb scherpe foto’s kunnen maken met een sluitertijd van 1/5e.

Het aantal frames per seconde in burst mode blijft wel wat achter bij de concurrentie met max 10 fps.

De kwaliteit van de afbeeldingen is uitstekend. Goed scherp en met de 61 MP zijn er ontzettend veel details te zien. Wel is er meer noise te zien bij hogere ISO dan bij mijn A7III.

De prijs is behoorlijk te noemen en niet voor iedereen weggelegd maar daarvoor krijg je wel waar voor je geld. Persoonlijk heb ik in mijn fotografie die 61 MP niet nodig en zou ik 1 van de goedkopere camera’s kiezen, b.v. de Sony A7 IV

Pluspunten

• Electronische zoeker
  • Stabilisatie
  • Verbeterde stabilisatie
  • Uitklapbaar kantelbaar scherm

Minpunten

• Aantal frames per seconde in burstmode
  • Banding met elektronische sluiter
  • Prijs

Niels Dam 29-12-2022

Review Sony A7RV

Geschreven voor: Sony 7R V

Ik heb deze camera gedurende 2 weken getest. Dit was tevens mijn eerste kennismaking met het Sony mirrorless systeem. De Sony A7RV heeft een relatief compacte body en een goedgevormde, diepe greep waardoor de camera prettig in de hand ligt. In vergelijking met mijn eigen spiegelreflexcamera is de greep wel minder hoog en merkte ik mijn vingers soms aan de onderkant buiten de greep vielen. Zoals je mag verwachten van een vlaggenschip, is de bouwkwaliteit van de camera uitstekend. De body en de knoppen voelen solide aan, al zijn een aantal knoppen voor mijn smaak wat aan de kleine kant. Omdat we de afgelopen weken winters weer hadden, was ik regelmatig met (speciale fotografie) handschoenen op pad en ik merkte dat sommige knoppen toch wat lastig te bedienen waren. Een grote verbetering die Sony heeft toegepast bij de A7RV is de vernieuwde menustructuur. Tevens biedt de camera 4 custom knoppen die volledig naar wens kunnen worden ingesteld. Samen met het personaliseerbare snel menu, had ik alle gewenste functies snel binnen handbereik. De A7RV heeft een van de beste EVFs die ik tot nu toe getest heb. Het beeld is helder, scherp en biedt een accurate kleurweergave, zelfs in donkere situaties. Met het draai-kantel scherm kun je in zowel een hoog en als laag standpunt, in landscape én portret goed fotograferen. Een ander bijkomend voordeel is de mogelijkheid om het scherm te kunnen dichtklappen voor tijdens het opbergen in een cameratas. De A7RV doet zijn naam als resolutie-vlaggenschip eer aan. De algemene beeldkwaliteit is uitstekend en zoals je mag verwachten biedt de 61MP sensor ultieme details. Ook in 1,5x crop modus biedt de camera meer dan genoeg resolutie (26MP) voor grote prints. De camera produceert natuurgetrouwe kleuren, echter wordt de automatische witbalans voor mijn smaak wel vaak iets aan de ‘koude’ kant ingesteld (dit is iets wat in de nabewerking gemakkelijk corrigeerbaar is). Ruis blijft zeer beperkt tot ISO-waardes van 3200, maar daarboven zie je wel snel toename van ruis. Dit valt ook wel binnen de verwachting van een hoge resolutie sensor, omdat de individuele pixelgrootte op de sensor relatief klein is. Gelukkig biedt de uitstekende autofocus een betrouwbaar en accuraat resultaat, ook in situaties waarin weinig licht beschikbaar is. Tevens biedt de A7RV de zeer handige DMF stand voor handmatig scherpstellen. Een andere handige functie waarbij de camera automatisch in de EVF of op het scherm inzoomt tot een vooraf ingestelde zoomwaarde. Dit is ideaal om gemakkelijk op de kleinste details in bijvoorbeeld landschap scherp te stellen. Minstens zo belangrijk voor de beeldkwaliteit en scherpte van de foto’s, zijn de objectieven die je gebruikt. Voor deze review had ik een Sony 24-105 f4 G-lens tot mijn beschikking. Hoeveel deze lens een zeer fijn bereik biedt, merkte ik dat deze lens qua scherpte toch wat tekortschiet. Wil je dus het optimale uit de A7RV halen, dan zul je ook bereid moeten zijn om te investeren in het beste glas. Een zeer welkome nieuwe toevoeging aan de A7RV is de nieuwe bulb timer functie waarbij je sluitertijden langer dan 30 seconde kunt instellen (tot 900 seconde). Dit betekent dat je geen remote meer nodig hebt voor long exposures langer dan 30 seconde. Een andere nieuwe functionaliteit is automatische Focus bracketing. Ik was al bekend met deze functie op mijn eigen spiegelreflexcamera, maar deze is nu dus ook eindelijk beschikbaar op de Sony camera’s. Nadat je de focus hebt ingesteld op het dichtstbijzijnde scherpstelpunt, maakt de camera automatisch een serie foto’s waarbij de focus steeds iets verder in de foto wordt ingesteld op basis van de door jou ingestelde focus stapgrootte en het aantal foto’s. Deze stapgrootte en het aantal foto’s moet je nog wel van tevoren handmatig instellen en vereist soms wat ‘trial en error’. Zijn er dan ook nadelen/verbeterpunten te benoemen? Zoals bij iedere camera helaas wel. Tijdens het fotograferen merkte ik soms dat, zodra de camera de beelden vanuit de buffer aan het overschrijven was naar de geheugenkaart, de menu’s tijdelijk niet toegankelijk zijn. Dit vind ik erg storend en zou er toe kunnen leiden dat je net dat ene unieke moment mist. Absoluut nog een verbeterpunt dus. Daarnaast zijn tot mijn grote verbazing de knoppen op de A7RV niet verlicht, iets wat ik absoluut had verwacht bij een vlaggenschip camera. Ik fotografeer veel in donkere condities en dan is deze verlichting erg fijn. Ik was dan ook wat teleurgesteld dat deze functionaliteit niet op een vlaggenschip van Sony zitten. Samengevat heeft Sony met de A7RV een bijna perfecte camera voor de veeleisende landschapsfotograaf op de markt gebracht. De camera biedt een uitstekende beeldkwaliteit en zeer goede autofocus, een van de beste EVFs en nieuwe functionaliteiten zoals focus bracketing. Ondanks een paar kleine verbeterpunten heb ik deze camera dus zeker hoog op mijn lijstje staan bij een overstap naar het mirrorless systeem.

Pluspunten

• Excellente beeldkwaliteit
  • Accurate en betrouwbare autofocus
  • Focus bracketing
  • EVF zeer helder en scherp
  • Draai-kantelscherm

Minpunten

• Knoppen zijn niet verlicht
  • Kleine custom-knoppen
  • Tijdens bufferen menu niet toegankelijk

Albert Beukhof 28-12-2022

Test Sony A7RV

Geschreven voor: Sony 7R V

Ik heb de nieuwste camera van Sony A7RV twee weken mogen testen.

Zelf ben ik in het bezit van de A7RIV en was erg benieuwd welke veranderingen Sony in de nieuwe camera had aangebracht.

De A7RV is echt een geweldige systeemcamera. Net als bij de A7RIV heeft ook deze camera een hoge resolutie van maar liefst 61 megapixel. Foto`s krijgen hierdoor erg veel details en het is tegelijkertijd makkelijk om een foto wat te croppen, zonder dat dat ten koste gaat van kwaliteit van de foto.

Het grote formaat foto`s zorgde er voor dat de buffer bij de A7RIV redelijk snel vol liep, de camera kreeg de foto`s niet snel genoeg weggeschreven naar de geheugen kaartjes. Dit probleem is nu ook opgelost, doordat de capaciteit van de buffer vergroot is. De camera heeft twee kaartsleuven waar zowel SD-kaarten, maar ook de snellere CF-express in passen.

Het autofocus systeem is sterk verbeterd. Het is niet alleen razendsnel (sneller dan bij de Sony A9) maar heeft ook diverse objectherkenningsfuncties zoals mensen, dieren, vogels, insecten, auto`s en vliegtuigen. Zelf fotografeer ik vooral dieren in de natuur. Wat mij opviel is dat de camera de dieren supersnel herkent en het oog weet te vinden. Zelfs tijdens lastige situaties, zoals vogels in de vlucht, of vogels die tussen het riet zaten, herkent de camera de ogen van vogels direct.

Ook de elektronische zoeker heeft een upgrade gehad en heeft nu een resolutie van 9.44 mp. Dit valt echt wel op en geeft een mooier en meer gedetailleerd beeld in de zoeker.

Het scherm aan de achterkant van het scherm is touchscreen, waardoor je met je vinger aan kan geven waar het scherpstelpunt moet liggen. Ook is het scherm in alle mogelijke posities te maneuvreren (kantelen, flippen en tilten) wat je veel flexibiliteit bied bij het nemen van foto`s in lastige posities.

Al met al ben ik erg onder de indruk van de camera en het is dan ook zeker een grote stap voorwaarts ten opzichte van de A7RIV!

Pluspunten

• Super snelle en accurate autofocus
  • Oogherkenning werkt geweldig
  • Hoge resolutie foto`s
  • Instelmogelijkheden
  • Degelijk en solide gebouwd

Carola Hart 28-12-2022

Super camera

Geschreven voor: Sony 7R V

Ik mocht de sony A7r V 1,5 week testen. Dat was best een uitdaging voor mij gezien ik zelf fotografeer met de Sonyrx10 mark 4. Vanuit de doos gelijk op pad gegaan maar dat was geen succes. Dus heb ik eerst wat youtube filmpjes gekeken voor de instellingen. Gelukkig fotografeer ik al met een Sony en het menu was dus vrij herkenbaar. Wat een mogelijkheden heeft deze camera. Ik had er een 200600 lens bij omdat ik veel vogels fotografeer. De lens is wel erg zwaar maar was toch verrast hoe goed je uit de hand kan fotograferen met zo’n zware lens. De stabilisatie is echt geweldig. De burst mode voor vliegende vogels is mega snel met opslaan. Je kan gelijk de volgende reeks maken. Het was de afgelopen week niet echt lekker weer om vogels te fotograferen maar ook op een donkere sombere dag zijn de foto’s echt top. Ook de verschillende opties qua scherpstelgebieden is heel handig. Is snel aan te passen zodat je voor elke situatie snel kan schakelen. Heel handig is het autofocussysteem die het onderwerp blijft volgen, echt super bij het fotograferen van dieren. De kwaliteit van de foto’s is echt super, ook na het bijsnijden van de foto’s blijft het aantal MB’s hoog. De camera ligt lekker in de hand, zelfs met een 200600 lens. Het scherm aan de achterkant is in allerlei stand uitklapbaar wat heel handig is. Ben niet zo thuis in het filmen met een camera maar het filmpje wat ik gemaakt heb is van uitstekende kwaliteit. Eigenlijk is 1,5 week echt veel te kort om echt alle opties uit te proberen. Ik ben echter wel zodanig enthousiast dat ik zeker ga overwegen om over te stappen naar de sony A7 serie. Als je echt een veelzijdige camera met sublieme foto’s en video’s wil hebben zou ik zeker deze camera aanschaffen.

Pluspunten

• mega snel
  • superscherpe foto's

Minpunten

• ietwat moeilijk menu